چگونه حافظه خود را تقویت کنیم+ راهکار علمی

تقویت عملی حافظه

با سلام و عرض ادب خدمت تمام کاربران سایت  خدمات ترجمه آی اس یار  امروز می‌خواهیم درباره چند راهکار عملی در زمینه افزایش  ظرفیت حافظه و همچنین تقویت چشمگیر آن بپردازیم.  شاید برای شما هم جالب باشد  که با توجه به ظرفیت‌های هوشی قوی انسان که در تمام  آزمایش های علمی این موضوع ثابت شده است  ولی ما هنوز در برخی از موارد  دچار فراموشی می شویم و نمی توانیم از ظرفیت های حافظه خود به صورت کامل استفاده کنیم. قبل از بررسی این موضوع  اول  باید  با انواع حافظه آشنا شوید و در قدم بعدی  با عواملی که می‌تواند تاثیر مستقیم بر روی حافظه شما بگذارد آشنا می شویم.

تقویت حافظه پنج گانه

حافظه حسی:

همانطور که از اسم این  نوع حافظه پیداست  با حواس پنجگانه ما به صورت مستقیم ارتباط دارد به طوری  هر چیزی که برای مثال ما  می بینیم و می شنویم  در قدم اول وارد حافظه حسی ما می‌شوند و پس از چند ثانیه  مجدد پاک می شود.

تقویت حافظه کوتاه مدت

حافظه کوتاه مدت: 

مدت کمتری اطلاعات را در خود ذخیره می کند  که این زمان  با  توجه به دقتِ آگاهانهِ  ما نسبت به وقایع  عددی بین ۲۰ الی ۳۰ ثانیه می باشد  و اگر بعد از سپری شدن این مدت مجدداً تکرار شود از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت انتقال می یابد و اگر در این زمان  ۲۰ الی ۳۰ ثانیه ای مجددا تکرار نشود به صورت کلی از حافظه بلند مدت پاک می شود.

تقویت حافظه بلندمدت

حافظه بلند مدت:

در این حافظه  اطلاعات برای مدت زیادی و شاید هم به صورت دائمی ذخیره می شوند. به صورت کلی هر چیزی که ما می شنویم و یا لمس میکنیم در  مقدمه اول به حافظه حسی ما وارد می‌شوند و پس از دقت بیشتر به حافظه کوتاه مدت موارد می شوند و اگر بعد از ۲۰ الی ۳۰ ثانیه مجدد به آنها توجه شود به حافظه بلند مدت انتقال می یابند که  مدت  باقی ماندن اطلاعات در حافظه بلند مدت با توجه به  تمرین ها و عوامل محیطی که در قسمت های بعدی  به آنها اشاره می کنیم  بستگی دارد

 پس از بررسی های بیشتر در زمینه حافظه  به دو عامل مهم  که تاثیر مستقیم بر حافظه بلند مدت و کوتاه مدت ما دارد  مواجه می  شویم ، که این دو دسته اساسی عبارتند از:

مزایای ورزش

۱-  ورزش :

می توان گفت مهمترین عاملی که به صورت مستقیم بر تقویت و یا افت حافظه ما تاثیر مستقیم دارد ورزش است،  اخیراً دانشمندان با توجه به  بررسی ها و آزمایش های فوق پیشرفته به این نتیجه رسیدند که تنها چند دقیقه ورزش منجر به بهبود و تاثیر گذاری مستقیم  و زیادی در افزایش  حافظه بلند مدت و کوتاه مدت شما می شود.

تاثیر خواب مناسب در بهبود حافظه

۲ –  خواب :

یکی از عوامل موثر بعدی در زمینه تقویت و یا کاهش حافظه کوتاه مدت و بلند مدت شما  خواب منظم  ، یکپارچه  و کافی می باشد. بنابراین کیفیت خواب شما می‌تواند  یکی از علت های مهم  در بهبود حافظه شما  می باشد ، پس از بررسی های بیشتر کارشناسان در زمینه تقویت حافظه متوجه شده اند که کسانی که از خواب آشفته   دارند و یا خواب آنها کمتر از ۸ ساعت و یا  بیشتر از حد معمول  می باشند  پردازش اطلاعات و حافظه  آن ها به شدت دچار کاهش  شده است

مزیت های قهوه

۳ – نوشیدن چای یا قهوه :

دانشمندان پس از بررسی در یکی از دانشگاه های معتبر جهان  از یک جامعه آماری بسیار گسترده  درخواست کرده‌اند که  بر روی آنها یک آزمایش علمی  انجام دهند  به طوری که  به آنها چند تصویر نشان دادند و پس از ۵ دقیقه بعد  از آنها درخواست مصرف ۲۰۰ میلی گرم  را کردند ،  روز بعد به آنها تصاویر بیشتری نشان دادند که قسمتی از این تصاویر با تصاویر دیروز مشابه بود و قسمتی دیگر کاملا متفاوت بود .  و به این نتیجه رسیدند که شرکت‌کنندگانی که روز قبل کافئین مصرف کرده بودند در شناسایی تصاویر بسیار بهتر و با جزئیات بیشتر از کسانی که در روز قبل از کافئین استفاده نکرده بودند  عمل کردن.

نقش غذاسالم در تقویت حافظه

۴ – غذای سالم:

همانطور که می دانید  غذای سالم نقش مستقیم در  بهبود کیفیت وضعیت جسمانی ما دارد  که درباره حافظه نیز از این قاعده مستثنا نیست  و می توان گفت یکی از عوامل مستقیم و تاثیرگذار در زمینه تقویت حافظه استفاده غذای سالم و یک رژیم غذایی استاندارد که با توجه به تناسب بدنی شما  متفاوت است می باشد.

عوامل تاثیرگذار در بهبود حافظه

۵ – میوه تازه:

در قسمت قبل درباره رژیم غذایی و غذاهای سالم صحبت کردیم  ولی نمی توان از تاثیر مستقیم  میوه در حافظه بلند مدت و کوتاه مدت ما چشم پوشی کرد.  بهترین میوه هایی که شما می توانید در زمینه تقویت حافظه استفاده کنید  بلوبری ، سیب ، توت  و توت فرنگی  می باشد

ابزار های تقویت حافظه

۶ – آدامس:

  یکی دیگر از راهکارهای افزایش توانایی درک و همچنین بهبود حافظه شما  آدامس جویدن می باشد!  محققان پس از بررسی های تخصصی  به این نتیجه رسیده اند که   هنگام استفاده از آدامس ضربان قلب شما  بالا می رود و این امر باعث افزایش  اکسیژن ورودی به بدن شما می شود و می تواند کمک شایانی در زمینه درک و یادگیری موضوعات جدید به شما بکند.


قدم نهایی در زمینه کاهش فراموشی و  بهبود حافظه بلند مدت و کوتاه مدت شما  بازی ها و سرگرمی های فکری می باشد که  تاثیر زیادی در به یاد ماندن و کاهش   فراموشی شما درد سطوح سه گانه حافظه حسی ، حافظه کوتاه مدت ، حافظه بلند مدت دارد ،  امیدوارم پس از مطالعه این مقاله  که از منبع معتبر inc  برگرفته و توسط سایت آی اس یار ترجمه تخصصی شده است  بتوانیم نقش موثری در زمینه  کاهش فراموشی و بهبود حافظه شما داشته باشیم  با تشکر  خدانگهدار.

 

لینک کوتاه : https://bit.ly/2AXOjmo

 



نویسنده مطلب علی تاجیک