ورود / عضویت

همه چیز درباره اپلای (Apply)

 با سلام خدمت تمامی کاربران و همراهان سایت تخصصی ترجمه آی اس یار، ما در این مقاله تمام تلاش خود را کرده ایم که به صورت کامل  هر آنچه که شما برای اپلای نیاز دارید  را برای شما  شرح دهیم . 

اپلای چیست؟

به مجموعه اقدامات و درخواست هایی که در نهایت منجر به دریافت پذیرش تحصیلی (Admission) از دانشگاه های خارج از کشور شود (البته باید به صورت خیلی رسمی انجام شود و طبق ضوابط و قوانین باشد) را اپلای(Apply)  می گویند و به کسی که اپلای میکند، متقاضی دریافت پذیرش یا Applicant گفته میشود. شایان ذکر است که اپلای کردن فرایندی است که هزینه براست و زمان لازم ا نیز نیاز دارد.

اپلای چیست apply

برای اپلای چه باید کرد؟

 تجربه زندگی در کشورهایی به غیر از کشور مادری، تجربه ای متفاوت است که ممکن است تغییرات بزرگی را در زندگی فرد ایجاد کند. پس بهتر است قبل از اقدام نکات و جنبه های مثبت و منفی رابررسی کنید و جوانب آن را بسنجید و بعد با اطلاعات و شناخت کافی اقدام کنید. حتی بهتر است از تجربه افرادی که این مسیر را طی کرده اند را نیز کمک بگیرید زیرا آنها این مسیر را طی کرده اند و خوبی ها و بدی های آن را میدانند. آن ها میتوانند در مورد آداب و رسوم مردم آن کشور، شیوه زندگی آن ها ، روش کسب درآمد اطلاعات خوبی را در اختیار شما بگذارند. همانطور که گفته شد اپلای فرایند زمان بری است .برای این کار باید بسیار تلاش کنید و صبر و حوصله بسیار داشته باشید.

برای اپلای چه باید کرد؟ apply

شروع فرایند اپلای

فرد باید در ابتدا کشور مورد نظر خود را انتخاب کنید. برای این کار باید وقت کافی بگذارید و همه جوانب آن را بسنجید و ببینید آیا انتخاب شما با علایق شما و روحیاتتان سازگار است یا خیر. این جوانب عبارتند از: آب و هوای کشور مقصد، توان مالی ، روحیات اجتماعی ، هزینه های تحصیلی و زندگی ، آینده شغلی رشته تحصیلی خود ، زبان و امنیت و رفاه کلی خود در کشور مقصد.

شروع فرایند اپلای apply

برنامه ریزی برای اپلای

بعد از این اینکه یک لیست از دانشگاه های مورد نظر خود آماده کردید وقت ان است که برنماه ریزی را شروع کنید. برنامه ریزی برای اپلای به کشور و دانشگاه مد نظر شما دارد، برای این کار میتوانید از بسیاری از سایت ها یا افراد یا موسسات کمک بگیرید.بعد ازاینکه افراد در در آزمون های زبان شرکت کردندو نمره ی لازم را کسب کردند نوبت آن است که با اساتید ارتباط برقرا کنند شاید برایتان سوال پیش بیاید که چرا باید با اساتید ارتباط برقرا کرد؟ زیرا اگر فرد بتواند تاییدیه اساتید را دریافت کند، پذیرش او قطعی میشود و وی میتواند جهت دریافت فاند اقدام کند. برای برقراری ارتباط با اساتید کافی است برای آنها ایمیل ارسال کنید و پس از برقراری ارتباط میتوانید از آن ها تاییدیه بگیرید. بعد از گذراندن مراحل گفته شده میتوانید مراحل بعدی جهت اپلای را پیش بگیرید.

برنامه ریزی برای اپلای apply

چه زمانی باید برای اپلای اقدام کرد؟

لازم به ذکر است  دو ترم برای شروع تحصیل وجود دارد که عبارتند از:

۱- Fall ( از مهر شروع میشود) معادل با سپتامبر یا آگست است.

۲- Spring( از ژانویه شروع میشود) این ترم شبیه ترم های ما در ایران است.

 در دانشگاه های خارج نیز مانند دانشگاه های ایران تعداد افراد بسیار کمی میتوانند تحصیل خود را از بهمن ماه شروع کنند و اکثریت  از مهر شروع به تحصیل میکنند. پساولین هدف شما ترم  FALL باشد و اگر ترم  FALL را از دست داردی برای  SPRING میتوانید اقدام کنید.

زمان اقدام برای اپلای apply

برقراری ارتباط با اساتید دارای ادابی است که در زیر به طور مختصر به آن میپردازیم

همانطور که گفته شد، اولین اقدام برای برقراری ارتباط با استاد ارسال ایمیل است. درآن ایمیل اطلاعات مختصری در مورد توانایی های خود و دلیل انتخاب آن دانشگاه و آن رشته و هم چنیCV  خود را برای استاد مورد نظر خود ارسال میکنید. توجه داشته باشید که در ایمیل ارسالی عنوان یا همان (Subject) بسیار مهم است. بهتر است عنوان ایمیل درباره ی زمینه کاری استادتان باشد جوری که نشان دهد شما علاقه مند به زمینه کاری ایشان هستید.پس بهتر است اطلاعات خود را از طرق مختلف راجع به استاد و فعالیت های و یا مقاله هایش بیشتر کنید. بهتر است بگوییم باید از علاقه مندی های استادتان با خبر شوید و اگر پیش از این روی مقاله ای کار کردید که مزتبط با فعالیت های استاد است حتما آن را به ایمیل پیوست کنید. توجه کنید به جای ارسال ایمیل های یکسال به تعداد زیادی استاد بهتر است ایمیل هایی با محتوای عالی و منطبق با علاقه و زمینه کاری هر استادی ارسال کنید. از بین ۱۰۰ ایمیل شما ممکن است به ۱۰ تای آن ها اساتید پاسخ دهند اگر بعد از سه روز پاسخی برای شما فرستاده نشد بهتر است دوباره ایمیل را ارسال کنید. بهترین ساعت برای ایمیل زدن باید به نحوی باشد که استاد وقتی ساعت ۹ یا ۸ ایمیل خود را چک میکند ایمیل شما به وی رسیده باشد، زیرا اکثر اساتید اول صبح ایمیل های خود را چک میکنند.

شاید برایتان سوال پیش بیاید که CV چیست و تفاوت آن با رزومه در چیست؟

CV جالب است بدانید CV، مخفف کلمه Curriculum Vitae است. ترجمه این واژه در زبان لاتین به معنای دوره‌‌های زندگی دانست. CV محتوایی  است که حداقل دو صفحه یا بیشتر است. این متن چیزی بیش تر از یک بیوگرافی است و حاوی اطلاعات و جزئیات زیادی درباره دستاوردهای علمی و کاری شما،حاوی تمامی دوره های کاری و تحصیلی، مقالات و جایزه ها و افتخارات شما می‌باشد.لازم ذکر است که ترتیب زمانی آن محتویات و دوره‌ها از آخر به اول است. توجه داشته باشید تما صداقت را در نوشتن رعایت کنید. CV حتما باید به زبان انگلیسی باشد و از نظر نگارشی بدون اشتباه باشد. فونتی برای نوشتن CV انتخاب میکنید بهتر است فونت Times New Roman یا Arial باشد  با سایز ۱۲ یا ۱۴٫ اگر معدل شما پایین است با استفاده از مقالات و نمرات زبان میتوانید آن را جبران کنید. جهت اپلای دانشگاه‌های خارجی برای رزومه یا CV خود یک Cover Letter تهیه کنید.

تفاوت رزومه و CV

Cover letter چیست؟

Cover Letter نامه‌ای است که در واقع  باید به رزومه ویا CV شما پیوست شود و برای استاد ایمیل شود. این نامه در واقع باید  در حدود دو تا سه پاراگراف و حداکثر در یک صفحه برای موقعیت شغلی و دو صفحه برای موقعیت تحصیلی نوشته شود. این نامه شامل اطلاعاتی از جمله این که شما که هستید؟ اهداتان چیست و…ارائه میدهید تا استاد متقاعد به خواندن  CV شما شود.در این نامه نباید فرد خاصی را مخاطب قرار دهید و باید عاری از مشکل نگارشی باشد.

بیشتر بدانید : نحوه نوشتن رزومه حرفه‌ای

رزومه

رزومه به معنای خلاصه است و معمولا بسیار مختصر است یعنی برخلاف  CVکه ممکن است بیش از ۲صفحه هم شود، حجم رزومه بین ۱ تا ۲ صفحه می‌باشد. رزوه بیشتر مختص کسانی است که به دنبال کار میگردند، پس رزومه با توجه به نوع شغل باید انتخاب گردد.رزومه شامل: تجربیات، مهارت های کاری فرد و تحصیلات وی میباشد. برخلاف  CV که یکسان است در همه شرایط، رزومه ممکن است با توجه به موقعیت های شغلی متفاوت باشد.  پس میتوان گفت مهم ترین تفاوت این دو در هدف، حجم ومحتوا میباشد.

رزومه

بهتر است بدانید ترتیب قرار دادن اطلاعات در CV یا رزومه به این صورت است:

۱- اطلاعات شخصی(هویتی) و اطلاعات تماس

۲- مدارک تحصیلی

۳- تجربه‌های تحقیقاتی

۴- علایق تحقیقاتی

۵- افتخارات و جوایز

۶- تجربه‌های کاری

۷- دوره‌های خاصی که فرد گذرانده

۸- پروژه‌ها

۹- مهارت‌ها

۱۰-دیگر فعالیت‌ها و توانمندی‌ها (مانند نواختن ساز)

نکاتی درباره برقراری ارتباط با اساتید

*  دقت کنید هیچ گاه در یک دانشگاه با ۲ استاد در ارتباط نباشید زیرا اساتید با هم در ارتباط هستند و متوجه میشوند.

* داشتن صداقت بسیار مهم است در ارتباط با اساتید.

*  اساتید ایرانی

مراحل اپلای کردن

مرحله اول:

قبل از این که به فکر این باشید کدوم دانشگاه و … انتخاب کنید باید ابتدا بهتر است زبان انگلیسی خود را بهتر کنید و تسلط کافی را داشته باشید، زیرا برا اپلای کردن باید یک سری آزمون از جمله آیلتس و جی‌آرای داده بشه،دادن این آزمون ها الزامیه و طبق مقررات دانشگاه های آمریکا و اروپا ضروری است.

مرحله دوم:

حالا زمان این رسیده که لیستی از دانشگاه‌ها و رشته های مورد علاقه تهیه کنید.

مرحله سوم:

زمان آن رسیده که سابقه تحصیلی و کاری و رزومه خودتون رابنویسید.

مرحله چهارم:

در مرحله چهارم شما باید انگیزه نامه یا Statement of Purpose  که بهش SOP هم میگن رو بنویسید، وهمچنین باید در SOP  این نکته که چرا این دانشگاه و این رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده اید را ذکر کنید.

مرحله ۵:

در مرحله بعدی باید توصیه نامه یا Recommendation  داشته باشد که به آن Letter of Recommendation میگویند.که Letter of Recommendation برگه ایست برای این که استادی که شما را میشناسد دلایل خودش را برای اینکه شما فرد مناسبی برای ادامه تحصیل در دانشگاه مقصد هستین را بگوید.

مرحله ۶:

در این مرحله شما باید مدارک تحصیلی خود را ترجمه رسمی کنید، در صورت تایید به شما Fund یا کمک هزینه تحصیلی داده می شود. امروزه هزینه ترجمه رسمی مدارک زیاد است، حتی امروزه وزارت دادگستری و وزارت امورخارجه برای مهرزدن برروی مدارکی که ترمه رسمی شده هزینه تمبر را نیز زیاد کرده اند.

بیشتر بدانید :همه چیز درباره ترجمه رسمی و غیررسمی

مرحله ۷:

در این مرحله باید اپلیکیشن آنلاین موجود در وب سایت دانشگاه مورد نظرتون را تکمیل و ثبت کنید. که این موارد در کشورهای مختلف با توجه به سیستم آموزشیشان متفاوت است و ممکن است مدارک مختلفی بخواهند.

مرحله ۸:

در این مرحله پیگیر ارسال توصیه نامه از سمت استاد خود باشین و همچنین منتظر جواب Apply که ممکن است Admission یا Reject باشد.

مراحل اپلای کردن apply

اگر فرد موفق به دریافت Admission شده باشد علاوه بر مراحل بالا، باید مراحل زیر را نیز طی کند

۹- لازم است اقدامات و کارهای مربوط به درخواست ویزا را انجام دهید که ممکن است با توجه به کشور مقصد نیاز به تعیین وقت مصاحبه باشد.

۱۰- دریافت ویزای تحصیلی

۱۱- تهیه بلیت هواپیما جهت سفر به کشور مقصد

۱۲- ورود به کشور مقصد و آغاز تحصیل

**  توجه داشته باشید در رزومه خود به هیچ وجه  از واژه های مربوط به صنعت نفت و انرژی استفاده نکنید. زیرا ویزای افرادی که در رزومه آن ها این کلمات آمده باشد توسط تمامی سفارت های آمریکا رد می شود. پس توجه خود را در این موارد بسیار کنید.

کدام کشوربرای تحصیل رایگان است؟

۱- تحصیل در کشور آلمان در مقطع کارشناسی ارشد رایگان است البته نمره ی آیلتس بایداز ۵.۵ تا ۷  باشد.

۲- اتریش .

۳- نروژ در کارشناسی ارشد .

۴- ایتالیا .

بیشتر بدانید : انواع ویزا + مراحل اخذ ویزای تحصیلی

کشور های رایگان برای تحصیل

  با تشکر از همراهی شما

لینک کوتاه : shorturl.at/mLY18



نویسنده مطلب علی تاجیک