نحوه نوشتن رزومه حرفه‌ای

image06-free-img.jpg

فهرست مقاله

نحوه نوشتن رزومه حرفه‌ای مطلبی که در آی اس یار به نحوه نگارش آن می پردازیم. رزومه حرفه‌ای، که امروزه گاهی اوقات به عنوان CV نیز شناخته می شود، یکی از مهمترین ابزارها برای یافتن شغل مناسب است. در حقیقت آنچه که به کارفرما نشان می‌دهد که شما چقدر توانایی داشته و یا برای شغل مورد نظر مناسب هستید، رزومه کاری شما است. از این رو نگارش یک رزومه حرفه‌ای می تواند به شما در یافتن شغلی مناسب کمک به سزایی بکند و از طرف دیگر یک رزومه ضعیف می ‌تواند مانع دستیابی شما به یک موقعیت شغلی گردد. در این مقاله برآنیم تا نحوه نگارش یک رزومه حرفه‌ای را برای تان به صورت قدم به قدم بیان کنیم. برای این منظور در ادامه با ما همراه باشید.

رزومه چیست؟

نوشتن رزومه حرفه ای

رزومه عبارت است از مشخصات شما بعلاوه سوابق حرفه‌ای و تخصص های تان. در حقیقت شما در قالب یک جدول قرار داده شده در یک کاغذ می‌خواهید ماحصل تمامی تلاش های تان در طول زندگی برای یادگیری، کسب تجربه و اصول تخصصی، را به نظر کارفرما برسانید. هدف از نگارش رزومه این است که به کارفرما نشان دهد که داوطلب استخدام چه سوابق شغلی دارد، از چه مهارتهایی برخوردار است و چه کارهایی در طول زندگی خود انجام داده، تجربیات وی در چه سطحی است و همچنین از نظر علمی و عملی چقدر حرفه‌ای می باشد. البته یک رزومه حرفه‌ای می‌تواند کمی فراتر رفته و خصوصیات اخلاقی شما را نیز در بر داشته باشد. از این رو رزومه را می توان مهمترین و تاثیرگذارترین وسیله به هنگام کاریابی شما در نظر گرفت. هرچقدر که رزومه ای پربار تر و حرفه‌ای تر نوشته باشید، شانس شما برای دستیابی به شغل مورد نظرتان بیشتر می شود.

لزوم نگارش در هنگام نوشتن رزومه حرفه‌ای

عموماً کارفرمایان و افرادی که به دنبال فردی متخصص برای سپردن فعالیت خاص به وی، می گردند، تمایل دارند تا پیش از مصاحبه تلفنی و مصاحبه حضوری با فرد متقاضی، رزومه وی را مطالعه نمایند تا هم در وقت خود و کارجویان شان صرفه جویی کرده و هم ایشان را بر حسب توانمندی شان گروه بندی کنند. مطالعه رزومه به کارفرمایان این امکان را می دهد تا افرادی که دارای انگیزه و توانایی کافی هستند را گلچین کرده و برای مصاحبه حضوری انتخاب کنند. این مسئله باعث شده است که نگارش رزومه به یک امر بسیار مهم و حیاتی تبدیل گردد؛ زیرا هر چقدر که شما رزومه کاری پربارتر و حرفه‌ای تری را نگارش کرده باشید، دید بهتری از خود به کارفرما داده و شانس خود را برای پذیرفته شدن در شغل مورد نظرتان افزایش می دهید.

هدف نهایی از نگارش رزومه این است که ملاقات شما با کارفرما و مصاحبه حضوری تان تضمین گردد. فراموش نکنید که رزومه اولین برخورد شما با کارفرما به حساب می آید، که به وی توانایی ها و قابلیت های شما را نشان می دهد؛ از این رو کلمات و ساختار و جمله بندی رزومه را بایستی به گونه ای انتخاب کنید که نشان‌دهنده سطح دانش، تحصیلات و تجربیات شما باشد.

پیش نیازهای نگارش یک رزومه حرفه‌ای

پیش از این که نگارش رزومه را آغاز کرده و با ساختار استاندارد آن آشنا شوید، بایستی اطلاعاتی را جمع آوری کرده و نسبت به نکاتی توجه نشان دهید. ابتدایی ترین مسئله ای که باید در نظر بگیرید این است که حتماً شغلی که تصمیم دارید برای آن درخواست بدهید را به خوبی بشناسید و پیش از این در مورد فعالیت‌های این شغل تحقیق کافی انجام دهید. بدین صورت خواهید دانست که برای انجام این شغل به چه دانش و توانایی هایی نیاز دارید و می توانید از این مسئله در نگارش رزومه حرفه‌ای استفاده کنید. حتماً در نظر داشته باشید که در تمام متن رزومه از یک فونت رسمی و اداری مانند Tahoma با اندازه قلم ۱۲ یا ۱۳ استفاده کنید. وارد آمدن هیچگونه غلط املایی یا نگارشی در رزومه جایز نیست؛ حتماً نسبت به این موضوع توجه بیشتری نشان دهید. در نظر داشته باشید که رزومه، نشان دهنده شخصیت، توانایی و دانش شما به کارفرما است؛ از این رو هر چقدر بیشتر به جزئیات دقت کنید باعث می شود که در نیل به هدف خود جدی تر به نظر برسید.

 ساختار یک رزومه در نحوه نوشتن رزومه حرفه‌ای

نوشتن رزومه فوری

هر رزومه حرفه‌ای دارای یک ساختار و قالب مشخص است که می تواند متناسب با سلیقه افراد تغییر کند؛ اما توصیه می شود که یک کلیت استاندارد برای آن رعایت گردد. نکته‌ای که به هنگام نگارش یک رزومه حرفه‌ای باید در نظر بگیرید این است که محتویاتی که می خواهید در رزومه قرار دهید را در قسمت‌های جدا از هم و به ترتیب از پیش تعیین شده قرار دهید. حتماً هر بخش را با یک تیتر از سایر بخش ها جدا نمایید تا فرد بیننده بدون مشکل به منظور خود از مطالعه رزومه دست یابد. در ادامه به بیان بخش های مجزای یک رزومه حرفه‌ای و نحوه نگارش آن ها می پردازیم.

1- اطلاعات شخصی در نحوه نوشتن رزومه حرفه‌ای

اولین بخشی که بایستی در یک رزومه قرار داده شود اطلاعات اولیه کارجو است. در این بخش باید نام کامل، شماره شناسنامه و کارت ملی، تلفن تماس همراه و ثابت، آدرس ایمیل یا پست الکترونیک، سال تولد و محل سکونت، نگارش شود. هدف از بیان زمان تولد این است که کارفرما با سن شما آشنا گردد؛ از این رو نیازی نیست ماه و روز آن را ذکر نمایید. همچنین صرفا بیان محدوده محل سکونت کافی است. شماره تلفن همراهی که تصمیم دارید در رزومه خود وارد کنید حتماً شماره ای باشد که همواره در دسترس بوده و کارفرما با یک بار تماس بتواند با شما ارتباط برقرار کند.

2- سوابق تحصیلی

بخش دوم که پس از از اطلاعات شخصی شما بایستی در رزومه گنجانده شود، سوابق تحصیلی تان است. این بخش نیز یکی از قسمتهای بسیار مهم بوده که وجود آن در رزومه حرفه‌ای ضروری می نماید. حتماً بایستی از تحصیلات علمی و دانشگاهی خود به ترتیب از آخر به اول لیستی را تهیه کرده و آن ها را در رزومه در قالب یک جدول قرار دهید. در هر بخش حتماً نام رشته تحصیلی، نام دانشگاه یا موسسه، تاریخ شروع و همچنین تاریخ اتمام را قید کنید. اگر تمایل دارید که رزومه حرفه‌ای تری نگارش نمایید، می توانید دروسی که در هر یک از این رشته ها تحصیل کرده و نام گرایش مد نظرتان و همچنین موضوع پروژه ها و پایان نامه های انجام شده و معدل فارغ التحصیلی را نیز قید نمایید. البته چنین توضیحات تفصیلی در صورتی پیشنهاد می گردد که منصب شغلی مورد نظر شما برای ارسال رزومه به رشته تحصیلی تان مرتبط باشد. همچنین اگر آخرین مدرک تحصیلی شما کمتر از کارشناسی است بهتر است رشته دبیرستان خود را نیز معرفی کنید.

3- سوابق کاری

نوشتن رزومه ارزان

پس از عنوان کردن سوابق تحصیلی نوبت به بیان سوابق کاری و حرفه‌ای شما در گذشته می رسد. این بخش نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ زیرا نشان دهنده تجربیات حرفه‌ای شما به کارفرما می باشد. برای تکمیل این قسمت نیز بایستی یک لیست از سوابق کاری و حرفه‌ای و سمت هایی که در گذشته مشغول به فعالیت تحت آن بوده اید را تهیه کنید و همانند سوابق تحصیلی از آخر به اول درج نمایید. هر یک از این بخش ها بایستی شامل سمت و عنوان شغلی، نام شرکت، موسسه یا محل کار، مدت زمانی که مشغول به فعالیت در این زمینه بوده اید و مسئولیت های شما در آن سمت، و کارهای مهمی که انجام داده اید، باشد.

برای پر کردن بخش سوابق کاری می توانید فعالیت هایی که به صورت داوطلبانه انجام داده اید و همچنین گروه های پژوهشی که پیش از این در آن شرکت کرده اید را نیز عنوان کنید. به هنگام عنوان سوابق کاری تان در گذشته نیازی نیست که به ربط آن کار با کاری که اکنون برای مشغول شدن در آن اقدام کرده اید توجهی نشان دهید و در هر صورت تمامی فعالیتهای که پیش از انجام داده اید را ذکر کنید؛ زیرا بدین شکل می توانید به کارفرما انواع مهارت ها و توانایی های تان و همچنین تجربیاتی که در گذشته کسب کرده اید را نشان دهید.

4- دوره های تخصصی

بخش دیگری که نشان دهنده تجربه و مهارت شما است، دوره های تخصصی است که پیش از این گذرانده اید. اگر دوره های آموزشی مرتبط با شغلی که برای آن درخواست داده اید گذرانده اید و یا اینکه تجربیات مهمی را در گذشته در آن زمینه کسب کرده اید، حتماً آن را به صورت لیست وار وارد رزومه حرفه‌ای خود نمایید. ترتیب این بخش نیز همانند بخش ‌های پیشین از آخر به اول است. در این قسمت بایستی نام دوره، تاریخ و محل برگزاری آن، طول دوره و نوع گواهینامه هایی که به شما اعطا شده است را مشخص کنید.

5- مهارت های فردی در نحوه نوشتن رزومه حرفه‌ای

بخش مهم دیگر به هنگام پر کردن یک رزومه حرفه ‌ای، ذکر مهارت است. به شما توصیه می گردد که از پر کردن این بخش به هیچ عنوان غافل نشوید. این مهارت ها می توانند هم مهارت های فنی و تکنولوژیکی مانند تسلط بر انواع نرم افزار ها بوده و هم شامل مهارت های فردی مانند مسئولیت پذیری، نظم پذیری، خلاقیت، و کار گروهی باشد. فراموش نکنید که به هنگام پر کردن این بخش حتماً از میزان آشنایی تان با سایر زبان ها نیز یاد کنید. زبان انگلیسی در این قسمت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. هنگامی که هر یک از این مهارت ها را ذکر می کنید حتماً میزان آشنایی خود را با آن بیان نمایید.

6- علایق حرفه‌ای در نحوه نوشتن رزومه حرفه‌ای

در ابتدا لازم است بیان کنیم که پر کردن این بخش برای کارجو کاملا اختیاری است. شما می توانید توضیحی مختصر درباره علایق حرفه‌ای خود را بیان کنید و آن را پس از اطلاعات شخصی قرار دهید. فراموش نکنید که مطالب این بخش بایستی کاملاً صریح و کوتاه بوده و از اطناب در آن بپرهیزید. می توانید زمینه ‌هایی که برای کار در آن علاقه مندید را توضیح دهید. صداقت و صراحت در این قسمت نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند. توجه داشته باشید که حتماً علایقی که می خواهید در این بخش آن ها را ذکر کنید به کاری که برایش درخواست می دهید ارتباط داشته باشد تا بر روی کارفرما اثر مثبت بگذارد.

سخن پایانی

در این مقاله بر آن بودیم تا به شما خواننده گرامی نکاتی که نیاز است به هنگام نگارش یک رزومه حرفه‌ای رعایت کنید، را یادآوری نماییم. امید داریم که با ارائه این مطالب، نقشی هر چند ناچیز در دستیابی شما به شغل مورد علاقه تان را بازی کرده باشیم.

 

آدرس کوتاه : https://bit.ly/2Pejh3N   –  https://bit.ly/2ZqW0LM

عید باستانی نوروز 1401

عید باستانی نوروز 1401

تبدیل تصویر به متن فارسی

تبدیل عکس و pdf به فرمول ریاضی+ ویدیو

12 نکته برای مترجمان جهت ارائه ترجم­ه ای با کیفیت

چه چیزی یک مترجم خوب، موفق و شاد می‌سازد؟

ضرب المثل های با اصالت زبان آلمانی + ترجمه , تلفظ و تایپوگرافی

ترجمه متن های مطبوعاتی دارای چه ویژگی هایی است؟❓

با منابع آزمون تافل آشنا شوید

فایل های صوتی را چگونه باید ترجمه کنیم؟

روش های ترجمه شفاهی

ریجکت شدن مقالات چه دلایلی را با خود به همراه دارد؟

ترجمه ی متن های حقوقی دارای چه ویژگی هایی است❓

دستور نگارشی زبان انگلیسی

ترجمه ریز نمرات به انگلیسی

ترجمه احکام قضایی

آموزش ترجمه فیلم

ترجمه تخصصی اسناد حقوقی

آیا داشتن مقاله علمی برای مهاجرت کمک می کند؟

چگونه قراردادهای بین المللی را ترجمه کنیم؟

اصول نوشتن نامه اداری به زبان خارجی+نمونه

بهترین راه درآمد از ترجمه در سال 1399

چگونه کیفیت ترجمه را بالا ببریم؟

سال 1399 بر شما عزیزان و فرهیختگان مبارک 🎺

یک فایل ترجمه چگونه قیمت گذاری 💲 می شود؟

7 نرم افزار برتر ترجمه برای سفر + دانلود

مراحل ترجمه و چاپ کتاب

با انواع روش های ترجمه آشنا شوید✅

کسب درآمد از یوتیوب + آموزش تصویری

مزیت آی اس یار نسبت به مترجم‌های آنلاین

تبدیل پایان نامه به کتاب

تفاوت آیلس و تافل

تافل چیست ؟ (TOEFL)

10 ویژگی مترجم خوب

21 نکته ضروری برای مترجمین حرفه ای

اطلاعات کامل درباره کشور ایتالیا

اطلاعات کامل درباره کشور سوئد

ویزای ترانزیت

همه چیز درباره اپلای (Apply)

همه چیز درمورد آیلتس 2(IELTS)

15 ابزار آنلاین پیشنهادی برای مترجمین

سرقت ادبی یا همان Plagiarism

اکسپت مقاله

مترجم خوب چه کسی است و چه کاری باید انجام دهد؟

همه چیز درمورد آیلتس1(IELTS)

همه چیز درباره ترجمه رسمی و غیررسمی

همایش استارتاپ های ایرانی در مجموعه پدیده

تاریخچه زبان انگلیسی

بهترین برنامه ریزی برای یادگیری زبان در منزل

بهترین سن برای یادگیری زبان خارجه

بهترین کشور های دنیا برای مسافرت

کدام مترجم را انتخاب کنیم؟

پست های مرتبط
عید باستانی نوروز 1401

عید باستانی نوروز 1401

تبدیل تصویر به متن فارسی

تبدیل عکس و pdf به فرمول ریاضی+ ویدیو

12 نکته برای مترجمان جهت ارائه ترجم­ه ای با کیفیت

چه چیزی یک مترجم خوب، موفق و شاد می‌سازد؟

ضرب المثل های با اصالت زبان آلمانی + ترجمه , تلفظ و تایپوگرافی

ترجمه متن های مطبوعاتی دارای چه ویژگی هایی است؟❓

با منابع آزمون تافل آشنا شوید

فایل های صوتی را چگونه باید ترجمه کنیم؟

روش های ترجمه شفاهی

ریجکت شدن مقالات چه دلایلی را با خود به همراه دارد؟

ترجمه ی متن های حقوقی دارای چه ویژگی هایی است❓

دستور نگارشی زبان انگلیسی

ترجمه ریز نمرات به انگلیسی

ترجمه احکام قضایی

آموزش ترجمه فیلم

ترجمه تخصصی اسناد حقوقی

آیا داشتن مقاله علمی برای مهاجرت کمک می کند؟

چگونه قراردادهای بین المللی را ترجمه کنیم؟

اصول نوشتن نامه اداری به زبان خارجی+نمونه

بهترین راه درآمد از ترجمه در سال 1399

چگونه کیفیت ترجمه را بالا ببریم؟

سال 1399 بر شما عزیزان و فرهیختگان مبارک 🎺

یک فایل ترجمه چگونه قیمت گذاری 💲 می شود؟

7 نرم افزار برتر ترجمه برای سفر + دانلود

مراحل ترجمه و چاپ کتاب

با انواع روش های ترجمه آشنا شوید✅

کسب درآمد از یوتیوب + آموزش تصویری

مزیت آی اس یار نسبت به مترجم‌های آنلاین

تبدیل پایان نامه به کتاب

تفاوت آیلس و تافل

تافل چیست ؟ (TOEFL)

10 ویژگی مترجم خوب

21 نکته ضروری برای مترجمین حرفه ای

اطلاعات کامل درباره کشور ایتالیا

اطلاعات کامل درباره کشور سوئد

ویزای ترانزیت

همه چیز درباره اپلای (Apply)

همه چیز درمورد آیلتس 2(IELTS)

15 ابزار آنلاین پیشنهادی برای مترجمین

سرقت ادبی یا همان Plagiarism

اکسپت مقاله

مترجم خوب چه کسی است و چه کاری باید انجام دهد؟

همه چیز درمورد آیلتس1(IELTS)

همه چیز درباره ترجمه رسمی و غیررسمی

همایش استارتاپ های ایرانی در مجموعه پدیده

تاریخچه زبان انگلیسی

بهترین برنامه ریزی برای یادگیری زبان در منزل

بهترین سن برای یادگیری زبان خارجه

بهترین کشور های دنیا برای مسافرت

کدام مترجم را انتخاب کنیم؟

5 راه کار برای بهبود در برگزاری کنفرانس

اطلاعاتی در مورد زبان انگلیسی

بهترین دانشگاه های تخصصی در دنیا

نحوه اجرایی کردن استارت آپ

بهترین نرم افزار های ترجمه رایگان برای کامپیوتر و موبایل +دانلود

راهکار های افزایش اعتماد به نفس

۴ اصل حیاتی مذاکره از زبان دکتر ظریف

ایده آل ترین کشور ها برای زندگی

خلاصه نویسی پایان نامه

چگونه مقاله و پایان نامه های خود را خلاصه نویسی کنیم؟

پنج تا از پولسازترین زبان های دنیا

پولسازترین زبان های دنیا

تقویت عملی حافظه

چگونه حافظه خود را تقویت کنیم+ راهکار علمی

انواع ویزا + مراحل اخذ ویزای تحصیلی

تاریخچه ترجمه در ایران و جهان

تاریخچه ترجمه در ایران و جهان

تبدیل تصویر به متن فارسی

آموزش تبدیل فایل های تصویری و pdf به متن تایپ شده + آموزش ویدیویی

یادگیری کدام زبان خارجه بهتر است؟

سایت های برتر در زمینه دانلود رایگان کتاب

16 سایت برتر در زمینه دانلود رایگان کتاب و مقالات

روز جهانی ترجمه

روز جهانی ترجمه مبارک

تایپ سریع بدون غلت

راز افزایش سرعت تایپ بدون غلط املایی!

ترجمه در سایت آی اس یار

چرا گوگل ترنسلیت نمی تواند ترجمه خوبی به شما منتقل کند؟

اصطلاحات به چه منظوری استفاده می شوند؟

اصطلاحات زبان انگلیسی به چه معنایی هستند؟

کسب درآمد از ترجمه و مکالمه زبان انگلیسی

10 نکته ضروری در یادگیری مکالمه انگلیسی

10 نکته ضروری در یادگیری مکالمه انگلیسی

انتخاب موضوع پایان نامه

نحوه انتخاب موضوع پایان نامه

چاپ مقاله

چاپ مقاله

اصول نگارش

علائم نگارشی+کلید های میانبر

ترجمه نیتیو

ترجمه نیتیو

تفاوت پایان‌نامه و رساله

تفاوت پایان‌نامه و رساله

ترجمه دیجیتالی

ترجمه دیجیتالی

ترجمه همزمان

اشتباهات رایج به هنگام نگارش مقاله

نحوه نوشتن رزومه حرفه‌ای

چگونه مدرک خود را ترجمه کنیم؟

معرفی بهترین کتاب آموزش زبان انگلیسی سطح مبتدی تا پیشرفته در سال 2020

یادگیری زبان انگلیسی در کوتاهترین زمان

یادگیری زبان انگلیسی در کوتاهترین زمان

مکالمه زبان انگلیسی

علی تاجیک

علی تاجیک

من عاشق ترجمه هستم , این بزرگترین افتخار من است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

شرکت آی اس یار در سال ۹۸ توسط ۲ نفر از متخصصان زبان انگلیسی و آی تی تاسیس شد. آی اس یار سامانه ای است که در آن خدمات ترجمه به زبان های مختلف ارائه می شود. مرکز ما نیز کیفیت ترجمه ها و امنیت پرداخت ها را تضمین می کند.در انتها باید به این موضوع پرداخت که هدف نهایی تیم ما در رفاه و آسایش هرچه بیشتر فارسی زبانان می باشد و امیدواریم بتوانیم در این راه کمکی شایان و راه گشای مردم عزیزمان باشیم.

logo-samandehi
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا